Werkproces
De kwetsbaarheid en tijdelijkheid van natuurlijke materialen fascineren me. Net als niet-natuurlijke materialen die een bepaalde historie in zich dragen. Ik jut en ik verzamel. Alles.
Ook maak ik door middel van etsen, materiaaldruk, zeefdruk en collage nieuwe prenten die o.a. een ruimte vertegenwoordigen, een plek, een moment waarin sfeer en stemming heel bepalend zijn. Waar ook ruimte is voor eigen interpretatie, een eigen verhaal.
Biologisch laboratorium
Mijn atelier is als een biologisch laboratorium. Soms werk ik met sporen van paddenstoelen, een andere keer met skeletjes van dode beestjes, maar het kan ook kikkerdril of eendenkroos zijn, waar ik druk mee ben. De planken van mijn werkplek liggen vol stuifmeeldraden, bladskeletten, dode insecten, vissenhuiden, slangenvervellingen, huid van de amaryllis, hechtranken, paardenbloempluizen en inktzwammen. Maar ook met oude foto’s, glazen negatieven, afbeeldingen uit oude tijdschriften of muziekpartituren. Met deze materialen ga ik aan de slag. Ik ontrafel en ontleed, observeer en combineer. Minutieus en sensibel, als een patholoog en poëet ineen.
Nature Ready Made
Soms liggen materialen jarenlang op de plank, soms maar een dag, tot ik ze kan gebruiken. Ik werk intuïtief en zonder vooropgezet plan. Elk werk is dus volstrekt uniek. Vrij denken in materiaalkeuze en werkwijze is daarin belangrijk voor mij. Ik gebruik dan ook veel verschillende technieken zoals zeefdruk, etsen, materiaaldruk, thinnerdruk, weven, collage of fotogram. En soms laat ik dingen gewoon rotten of wegteren. Omdat juist dát af en toe een prachtig resultaat oplevert. De vergankelijkheid vangen in de mooiste fase, zodat het zichtbaar blijft. En daar een element aan toevoegen, zodat we er met andere ogen naar kunnen kijken, dat is mijn specialisatie. Zoals je in de beeldende kunst de stroming Art Trouvé hebt, past Jutterslabb misschien wel in de Nature Trouvé, of beter; de Nature Ready Made.
Verwondering
Verwondering over mijn directe leefomgeving is mijn drijfveer. Er spelen zich zoveel natuurlijke processen af, direct onder onze neus, zonder dat we ernaar kijken. We maken reizen naar de andere kant van de wereld om ons te vergapen en verbazen. Terwijl onder onze voeten in de eigen straat, in de sloot tegenover, zelfs tussen de etensresten op ons bord, nog een onontdekte en fascinerende wereld schuilgaat. Dát laten zien, de kijker in die nabije wereld vol delicate en opmerkelijke details trekken, dat is mijn doel.